2012. november 18., vasárnap

Teszt az SF-arányról

Végre beértek a legutóbbi tesztcéllal készült szappanjaim, és ki is próbáltam őket néhány napig egymás után.
Ez a sorozat annak megállapítására készült, hogy hogyan viselkednek a különböző mennyiségű superfattel készült szappanok. Apropó, van valami bevett, frappáns magyar fordítása a SF-nek? Szívesen használnám azt, de nem ugrik be semmi...azt meg mégsem szeretném minden egyes alkalommal leírni, hogy "az el nem szappanosított olajmennyiség a szappanban".

Azért kezdtem kísérletezni ezzel, mert akármennyire ápoló, kifejezetten száraz bőrre való olajokból készítem a szappanjaimat, néha van olyan érzésem, hogy egy kicsit szárítanak. Bár valójában ez inkább egy húzódó érzés, amit ráadásul csak az arcomon érzek, ha túl sokáig hagyom rajta a szappant (és el is múlik magától negyed óra alatt), meg a kezemen, ha túl sokat mosok kezet. De mégis...nem lehet kiküszöbölni még ezt is? 

Lényeg a lényeg, öntöttem négyféle szappant, amelyek csak a hozzáadott lúg mennyiségében térnek el, és így 5%, 10%, 15% és 20% a superfat aránya bennük. (Az általában javasolt mennyiség 5-10%, efölött elvileg már túl lágy lesz a szappan.

5 és 10 százalékos szappanok


A tapasztalatok
  • Tényleg van valamiféle határ 10%-nál, az 5 és 10 százalékos szappan eléggé hasonlít egymásra, míg a 15 és 20 százalékosnál új tulajdonságok jönnek be. 
  • A 15 és 20 százalékost három nap után vettem ki a formából, mert túl lágynak tűntek, míg a másik kettőt egy nap után. Még így is sérült a mintája a puhábbaknak, amikor fagyasztózás nélkül próbálkoztam, de 10 perc fagyasztó után ezeket is ki lehet szedni tökéletesen.
  • A 15 és 20 százalékosak kissé puhák, gumiszerűek kivétel után, viszont ez az érés alatt a víz távozásával elmúlik, rendes szilárd szappanok lesznek ezek is.
  • A lágyság annyiban megmarad, hogy nehezebben száradnak. Amikor a 20 százalékost konyhai kézmosónak használtam, vagyis naponta többször kezet mostam vele, és még víz is csöpögött rá néha a csapból, akkor mindig nyálkás volt az alja. Fürdéshez használva ez nincs.
  • Ha vizesek, tényleg lágyabbá válnak átmenetileg, ilyenkor - ha akarnám - le tudnám gyurmázni a széleket, kiálló részeket. De azért magától nem marad a kezemben a szappan fele. :)
  • Az ápoló hatás nagyon fura. Az arcomon 20-30 mp-ig hagyva a szappant ezeknél is érzem a húzódó érzést, bár valamivel enyhébben, mint a lúgosabb szappanoknál, viszont ami igazán érdekes, hogy hagy egy enyhe olajos érzetet a bőrömön. Nem kellemetlent, épp csak annyit, amennyit pl. egy már jól beszívódott sheavajas krémezés után érzünk.  
  • A tartósság kérdése is felmerült bennem (kevesebb lúg, több olaj a szappanban, gyorsabb avasodás) de ez még a jövő zenéje...egyelőre nem mutatnak aggasztó jeleket 2 hónap után.

A végső következtetést úgy tudnám megfogalmazni, hogy az erős túlzsírozással nem az esetlegesen meglévő szárító hatás szűnik meg, hanem az utólagos visszazsírozás lesz erőteljesebb. Ami végülis működőképes megoldás. Nekem tetszenek ezek a szappanok is! :)

 15 és 20 százalékos szappanok
A képen látszik, hogy a baloldali szappan mintája sérült, míg a jobboldalié tökéletes, pedig az a 20 százalékos. Viszont azt betettem fagyasztóba pár percre kivétel előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése